Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

fredag 13 april 2012

Bohusstickning


Äntligen gör jag lite framsteg med min Bohusstickning. Jag har praktiserat mycket "repa upp och gör om" med denna stickning. Först hade jag hunnit ungefär 5 cm, då insåg jag att de skulle bli för stora. Jag repade upp allt och bytte till mindre stickor. Sedan hann jag sticka ungefär 8 cm, när jag insåg att jag gjort ett fel, 4 cm ner, vilket gjorde att mönstret plötsligt inte stämde...Bara att repa upp drygt hälften och börja om. Detta ska ju bara blir små pulsvärmare/muddar, så man kan tycka att det inte skulle vara så jobbigt att göra om, men det är 10 olika färger inblandade, varav vissa är väldigt snarlika i färg. Mönstret man följer är färgkodat, men inte i samma färger som man stickar i. Varje varv är olika och man varierar mellan att använda 1-3 olika färger samtidigt. Oftast har man en kombination av två färger. Förutom färgerna ska man hålla reda på om man ska sticka räta eller aviga maskor. Puh! Det går inte att sluta tänka för en sekund, för då får man repa upp. Nu känns det i alla fall bra att ha hunnit så här långt. Har ca 15 varv mönster kvar, sedan en avslutande resår eller slätstickning som får rulla sig lite. Har inte bestämt mig riktig än vad jag ska välja. Sedan är det bara att ge sig i kast med pulsvärmare/mudd nummer två. Som fin avslutning på det hela ska jag fästa alla trådar...kommer ta en stund det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar