Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

måndag 6 september 2010

En kofta uppifrån och ner.


Jag har länge varit nyfiken på att sticka en kofta som går uppifrån och ner. Vi färgade ju garn på sticklägret och jag färgade två härvor. Den ena var ett tvåtrådigt garn, som jag gärna ville använda i en kofta. Jag tänkte att det skulle vara fint att använda på oket, men så visste jag inte hur mycket det skulle räcka till. Så fick jag tipset av Marindi på vart jag kunde hitta ett mönster på en kofta uppifrån och ner och jag satte genast igång. Detta är February Lady Sweater. Man kan liksom anpassa kofta lite efter storlek, tycke och smak och det är inte alls svårt att sticka detta mönster. Så här har designern själv beskrivit koftan: "A swingy lace cardigan, made to fit a grown-ass woman". Bara det måste man ju älska eller hur!

Så här ser den ut nu. Tanken är att jag nu ska sticka den till önskad längd och sedan sticka varje ärm för sig. Det underbara är att man tidigt får en känsla av hur koftan kommer att se ut. Jag har en bra bit av mitt egenfärgade garn kvar, så jag tänkte använda lite längst ner på koftan också och räcker det, så vill jag även använda lite längst ner på ärmarna.

Garnet som jag färgade var lätt melerat ljus/mellangrått från början och på koftan kan man tydligt se att den är lite mörkare högst upp och sedan går mot ljusare innan den grå kulörten tar vid. Det grå garnet är ett vanligt kilafors ullgarn.

4 kommentarer:

  1. Det blir ju jätte-snyggt! Idén att använda den färgade härvan till oket är ju genial...jag har funderat sååå mkt på vad göra med bara 1 härva...nu vet jag! :-))))

    SvaraRadera
  2. Så fint de blir med två färger, en ny modell.
    Må gott
    Eva.

    SvaraRadera
  3. Tack! Vad roligt att ni tycker om den. Det gör jag med, men jag var lite osäker i början innan den började ta form.

    SvaraRadera
  4. Den ser jättefin ut! Vad långt du har hunnit redan!

    SvaraRadera