Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

lördag 14 maj 2011

En tröja till sonen!

Jag köpte en hög med Lucca Fino garn för en tid sedan. Det är ljuvligt mjukt och härligt och jag tänkte sticka mig en tröja, men så kom jag på att jag inte stickat något till barnen pålänge... väldigt länge... Det är min äldsta son som ska få tröjan. Vi har gjort ett test, så atthan inte tycker att det sticks och kliar, men han verkar helt oberörd, så det ska nog gå bra. Jag påbörjade tröjan igår kväll. Tycker att den ser lite liten ut, men jag har kollatstickfastheten och den är ok, så det är nog bara som det ser ut när man stickar pårundsticka. Svårt att bedöma hur stor den kommer att bli när man inte kan dra ut denordentligt. Om den verkar bli som den ska, så fotar jag i morgon.

Min yngsta son tycker inte om stickat. Oavsett garn tycker han att det sticks! Så jag skaprova att sticka honom en tröja i något bomullsgarn som är blandat med något akrylaktigtgarn, så att den håller formen bättre. Det kan omöjligt klia tänker jag. Någon som har tipspå garn?

I bought some lovely Lucca Fino yarn a few weeks ago. I thought I was going to knit something to myself, but apparently not. Instead I have started to knit a sweater for my oldest son. I have made sure he does not think it itches, but he says it is ok.

My youngest son does not like sweaters knitted in any kind of wool. He thinks they itch terribly! I will try and knit something in cotton or rather some kind of mix of cotton and something else, to improve the elasticity.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar