Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

onsdag 12 oktober 2011

Smygmaskvirkning!

När jag var på Nordiska Museets "Galen i garn", så träffade jag en gammal kurskompis. Hon hade gått en rolig kurs och lärt sig smygmaskvirkning. Hon visade en helt fantastisk hatt/mössa som hon hade gjort. Jag blev naturligtvis både nyfiken och sugen på att prova detta, så jag googlade lite och hittade till Kerstin Jönsson på nätet och av henne köpte jag både bok och en smygmaskvirknål. Nu ska här smygmaskvirkas, så fort jag bara har lite tid över, så att jag i lugn och ro kan prova.

Jag fick lite följdfrågor på inlägget om Gotlandsstickning. Det är väl så att  det är svårt att säga vad som tillhör den ena eller andra landskapet, för när folk har rest runt, så har tekniker spridit sig, Men min vante som jag ska göra baseras på ett mönster som är från en bok som handlar om Gotländska stickmönster på vantar. Garnet jag använder är Spelsaugarn - är osäker på om det stavas så, men ni vet säkert vad jag menar. Det är tvåtrådigt men ganska tunt och fint i sin struktur.

1 kommentar: