Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

tisdag 17 januari 2012

Bohusstickning på HV


Igår var det dags för en kursdag på HV-skolan igen. Denna gång var det dags att börja ta en titt på Bohusstickningen. Bohus Stickning var ett företag som var verksamt under från slutet av trettiotalet fram till slutet av sextiotalet. De tog fram vackert mönstrade plagg i tunna fina angoragarner. Vi fick beställa var sitt kit för att själva få prova på. Jag beställde ett i rosa, väldigt rosa, väldigt många rosaliknande färger. Mönstret heter Azalea. Många av färgerna går ton i ton och totalt har jag 10 nystan som jag ska hålla reda på när jag följer mönstret. Det är lite klurigt och man måste ha koll på både färg och om det är räta eller aviga maskor som ska stickas. Men det är väldigt roligt. Jag är glad att jag inte valde ett mönster med mörka garner, för det är inte lätt att se vad man gjort eller vilken färg man använt... Jag var så absorberad av uppgiften att dagen bara flög iväg. Samtidigt som jag stickade passade jag på att testa en ny app på telefonen som hjälpte mig hålla reda på hur många varv jag stickat. Det var en fantastiskt rolig dag. Jag längtar redan till nästa kursdag, som är om fjorton dagar. Då ska vi jobbar vidare med våra arbeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar