Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

söndag 11 april 2010

Mormors sypall innehöll oväntade skatter!

Jag har min mormors sypall hemma i mitt vardagsrum. Jag använder den mest när jag behöver nysta garn, eftersom den har en garnvinda i sig. För en tid sedan frågade min mamma om jag hade några roliga virkbeskrivningar för en duk och längst ner i sypallen hittade jag då några gamla böcker som mormor haft. Det var flera märkböcker kring hur man ska brodera olika bokstäver på lakan och liknande, men där fanns också både en virkbok och en helt fantastisk gammal stickbok: Ester Bondesens Stickbok - Klassiska mönster i moderna användning. Underbar titel inte sant. Det står inte när boken är tryckt, men jag gissar att den är från 40- eller 50-talet. I boken finns ett antal jättefina mönster som man med lätthet skulle vilja sticka idag, men det där med stickornas storlek är lite klurigt. Vanliga stickor verkar stämma, men där det fråga om strumpstickor, så kan det stå storlek 8, fast man på bilden kan se att det kanske ska vara nr 2 idag. Är det någon som vet om vi tidigare har haft en annan stickstorleksstandard i Sverige?

Exempel på alster man kan sticka i boken:
Stickad väska med mönster från Färöarna
Pojkkostym i blått
Varm pullover för kälkåkningen
Originella norska vantar

Vilka underbara titlar tycker jag. Måste man inte bara älska en sådan bok?

1 kommentar:

  1. Jag har några gamla virknålar och där är nr 7 jättetunn. Så det kan nog ha varit annorlunda tidigare.

    SvaraRadera