Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

onsdag 11 augusti 2010

Färgkurs på Sticklägret!

Fredagen inleddes med en färgningskurs för de som ville. Karin ifrån Ateljé Norrgården kom och visade oss hur man färgar med Jeaba kallvattenfärg, en biologiskt nedbrytbar färg som kan användas på alla animaliska fibrer. Jag färgade två nystan. Det ena var ett grått entrådigt ullgarn och det andra ett tvåtrådigt ullgarn, som låg i min "godispåse".

Jag ska villigt erkänna att jag var lite skeptisk i början och att jag inte alls förväntade mig att det skulle vara speciellt roligt, men ack så fel jag hade!

Kursen började med att vi fick färga små bitar av vitt och grått ullgarn, så att vi lärde oss vilken effekt olika färgkombinationer av gult, blått och rött ger.


Sedan fick vi färga vårt eget garn. Jag valde att färga mina härvor i en plastpåse. Då blandade man önskad färgkombination tillsammans med garnet i en påse och så blandade man för glatta livet genom att krama påsen med garn i. Det var löjligt roligt! Det hela blev ju inte sämre av att resultatet blev så fint. Jag valde att kombinera blå och lila nyanser. Här ser ni diverse olika kombinationer av blått, gult och lila. Mina härvor är det tredje och fjärde från vänster. Den ena härvan blev mer åt det blå hållet och det andra mer åt det lila hållet.


Jag valde också att köpa två nystan färdigfärgat garn i den ljuvligaste blå/gröna färg, som går mer åt det blåa hållet än åt det gröna. Av detta garn ska jag sticka mig en Saroyan-sjal och om det räcker ett par vantar också, men då ska jag nog försöka hitta på ett eget mönster.


1 kommentar: