Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

lördag 11 september 2010

Lamina!


Jag var tvungen att provsticka lite igår. Jag stickade en del på koftan också igår kväll, men jag kunde inte stå emot frestelsen att börja sticka lite på Lamina-sjalen. Den blir smalare än vad jag trodde, men jag har ju inte blockat den ännu, så jag tror det ger sig. Man stickar den från nacken och framåt, vilket var ett nytt grepp för mig, få se hur det blir när jag plockar upp och stickar den andra halvan. Man la upp maskorna på ett för mig helt nytt sätt och har därför en tråd garn i början, som man sedan ska ta bort när man stickar den andra delen. Det hette the provisional cast on method. Det fanns bildinstruktioner i länk på mönstret, så det var hur enkelt som helst att följa. Nu ska jag göra ett antal repetitioner av huvudmönstret och sedan gör man en avslutande "snibb" som är ganska stor och dekorativ. Jag är ganska nöjd så här långt. Jag har ingen sjal som liknar denna tidigare. Det gäller bara att sticka på för jag tror den kommer vara mest användbar nu i början av hösten.

2 kommentarer:

  1. Den ser väldigt fin ut tycker jag.

    kul att se den färdig sedan.

    SvaraRadera
  2. Vi hade hur kul som helst!
    Vi andvände Zenits färger och färgade för allt var vi var världa. Nu kanske det kan bli lite nytt i webshopen framöver.

    SvaraRadera