Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

onsdag 2 mars 2011

Om ni bara visste vad jag har legat i!

Och då syftar jag på veckans UFO! Jag håller ju på med akrylkoftan och nu är det bara en liten bit av ärmarna kvar, så är jag äntligen klar! Det är en ganska enkel montering. Jag hoppas hinna med att göra den klar ikväll, så kan jag visa den här i morgon. Det ska bli så skönt att stryka den från listan.

Jag har funderat en hel del på min uppifrån-och-ner- kofta också, som jag började sticka på för eviheter sedan känns det som. Jag har dock inte förpassat den till UFO-högen än, utan ser den fortfarande som ett WIP. Jag stickar den randig, men eftersom jag inte har jättegott om garn, så vill jag göra någon form av spetsstickning, så att garnet räcker. Samtidigt måste det vara en spetsstickning som passar en randning. Man kan alltid göra lite bredare ränder så att det fungerar hoppas jag. Jag har i alla fall suttit här och slagit upp i böcker, letat mönster och jag vet inte allt utan att hitta något som jag gillar så där jättemycket. Någon som har någon idé om ett bra mönster som skulle kunna passa? I så fall får ni gärna höra av er!

Tack till alla er, som gillade mina fingervantar. Att sticka fingervantar upplevs tydligen som svårt, men det är det inte - jag lovar - bara man lägger ner det där med strumpstickor och stickar enligt magic loop istället. Magic loop är en teknik som man kan använda oavsett om det gäller sockor eller vantar eller ärmar för den delen. Du slipper ha strumpstickor som riskerar att fara iväg åt alla håll. Du använder en rundsticka istället, minst 80 cm lång och så stickar du en sida i taget kan man säga. Tekniken är så enkel att det är löjligt och den fungerar så bra även på fingervantar. Så mitt tips är att om ni inte provat detta, så gå in på Youtube och sök på magic loop, så har ni mängder av filmer som pedagogiskt visar hur denna typ av stickning går till, sedan är det bara att försöka själv. Att sticka fingervantar är riktigt kul, så det vore väl synd om ni skulle missa det, bara för att det verkar svårt. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar