Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

tisdag 30 augusti 2011

Spedetröjor på HV-skolan


Så har den nya terminen på HV-skolan börjat. Denna gång ska jag gå Stickresan. Det är inte en resa kors och tvärs över landet i bil, buss eller tåg utan mer en resa i tanken, där vi ska få lära oss och prova på olika tekniker som varit unika och speciella för olika delar av landet. Det låter väl som en grymt spännande kurs!

Vi började med de skånska spedetröjorna. Vi fick se bilder och höra historien om dessa tröjor. Vilket material de stickats i, hur de varit dekorerade etc. Otrolig intressant. Sedan satte vi igång att sticka på synålstunna stickor. Mina var 1,25 mm. Det var tunt och stickigt. Fick hämta ett plåster efter en stund. Man ska sticka tätt och hårt för att mönstret ska framtona ordentligt. Mönstrena bygger på olika kombinationer av räta och aviga maskor. Jag har svårt att få det tätt när jag sticka med tunna stickor om jag inte använder mig av kasttekniken upptäckte jag. Tror att man måste hålla lite annorlunda och kanske jobba med mindre rörelser när stickorna är tunna, annars blir det onödigt löst och då ser man inte mönstret så tydligt. Mitt första försök resulterade i en mikroskopiskt liten provlapp och den var ganska jobbig att sticka...små, små täta maskor och smala, smala stickor. Lätt att tappa en maska och svårt att plocka upp igen och reparera sitt misstag. Jag la ett måttband bredvid den minimala provlappen. Den började med 24 maskor och på slutet hade jag ökat till 28 maskor. Men den är minimal, 5 maskor på en cm. Nästa gång ska vi dekorera som de gjorde på Spedetröjorna. Det ska bli spännande, men det kommer jag inte skriva om förrän i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar