Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

måndag 27 februari 2012

Besök på Skansens klädkammare

Idag fortsatte lektionen med tvåändsstickning på HV-skolan. Jag hann avmaska den ena vanten så att det bildades en snygg blå kant av maskor längst sidorna och så hann jag sticka lite till på vante nummer två. Nu känner jag mig jätteladdad att sticka klart dessa, för nu har jag fått lite fart på stickorna och det är då det blir riktigt roligt.

Som en del av dagens kurs, fick vi göra ett besök på Skansens textilkammare. Vi fokuserade oss på stickning från Hälsingland, eftersom det är den traditionen vi ska kika vidare på nästa gång. Vi såg de mest fantastiska tröjor. Vilket hantverk! Vilken garnkvalitet! Fast vissa av tröjorna var från 1800-talet, så hade de behållit både färg och form och garnet hade fortfarande en alldeles fantastisk lyster. Man blir så imponerad av deras skicklighet. De kunde sitt hantverk från det fåret klipptes tills tröjan var färdig att användas. Ett av problemen med att göra reproduktioner av gamla plagg är att vi idag inte kan framställa garn av lika fin kvalitet. Tala om en yrkeskunskap som fått gå i graven. Det är för sorgligt när man tänker på det. Hoppas vi kan lära oss på nytt, så att vi kan hämta upp den kunskap som vi förlorat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar