Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

tisdag 28 februari 2012

Nytt kurstillfälle!


Ikväll är det dags igen för stickkurs. Till kvällen har jag förberett några klassiker:

  • Vi har patentstickning - många har kanske redan provat på detta, för det var ju vanligt under en period med patentstickning. Jag vet att jag stickade åtminstone ett par tröjor i patentstickning på 80-talet. Men har man nu redan provat på patentstickning och tekniken sitter som en smäck, så finns ju alltid alternativet med två olika färger. 
  • Sedan har vi hålkrus - en gammal teknik, som är riktigt rolig att prova på. Det ser så avancerat ut, men det är faktiskt ganska lätt. 
  • Slutligen så ska vi testa på de lyfta maskorna som bildar som ett pinnmönster i stickningen. Gör man det enfärgat blir effekten fin, men ganska subtil. Gör man den randig och i kontrasterande färger, så får man till ett riktigt snyggt mönster. 
  • Som reserv jobbar jag på en variant med tappade maskor, för det är ganska roligt att se vilken effekt det blir om man gör så. 
Jag tror att jag ska ha tillräckligt med material för att vi ska kunna hålla oss sysselsatta en hel kväll. 

1 kommentar:

  1. Du har så mycket fint att lära ut! Skulle vilja gå på kurs hos dig. Men vi bor väl inte så nära varandra förstår jag?

    SvaraRadera