Välkommen!

Välkommen till vår blogg som kommer att handla om handarbeten av olika slag, främst stickning, virkning och broderi, men den kan också komma att inkludera allt annat pyssel man kan tänka sig. Vi hoppas kunna inspirera dig till nya projekt.

Hildur

Hildur

onsdag 24 augusti 2011

Fina vantar med garn från Filtmakeriet!


Mina Shelburne-vantar är klara! De blev så mjuka och fina. Garnet är underbart mjukt och fint och luktar så där härligt gott, som bara riktigt fint naturligt ullgarn gör. Garnet kommer från Filtmakeriet och är deras variant av Lovikka. Det gick åt ungefär 130g, så man behöver två härvor, men köper man tre härvor så räcker det till två par vantar.

Shelburne-mönstret är enkelt men väldigt effektfullt. De är ribbstickade, 2 räta och 1 avig maska hela vägen. Vartannat varv stickar man den andra av de två räta maskorna först, sedan stickar man den första räta maskan, på så vis får man en flätliknande struktur på vanten. Vackert och väldigt enkelt! Sådana lösningar gillar jag jättemycket. Mönstret gör sig dessutom väldigt bra tillsammans med garnet. Resultatet gjorde mig supernöjd! Nu har jag ganska mycket garn kvar. Vi får väl se vad jag hittar på med den biten.

Mönstret till vantarna och länken till Filtmakeriet hittar ni i gårdagens inlägg.

1 kommentar:

  1. Tack för bra tips...har både eskimo och någon lovikka-garn-variant hemma. perfekt för att bränna av lite garnlager :-) Dina blev kanonfina!

    SvaraRadera